2. mars 2013

Masteroppgaven min

Det er stilt fra min side om dagen. Jeg jobber og jobber - både betalt, med studier og med frivillig arbeid. I tillegg har jeg nylig tatt lappen (woho!) og flytta i ny leilighet (med oppvaskmaskin <3). For å poste noe nytt, og litt for å få klarne tankene mine litt, tenkte jeg å skrive litt kort rundt masteroppgaven jeg har valgt meg. Here goes!

Oppgaven min har den (foreløpige) fancye tittelen Computational evolutionary emryogeny. Det er innenfor feltet maskinlæring, og jeg retter mye av oppgaven mot det som på engelsk kalles ubiquitous computing - som Google Translate oversetter til allestedsnærværende databehandling. Fra vanskelige ord til et mer forståelig språk - det er snakk om systemer som kan være overalt rundt oss, helst uten at vi merker at de er der. De skal hjelpe oss i hverdagen, for eksempel i hjemmet til en eldre dame. Der kan systemet regulere temperaturen til å passe hennes behov (gjennom hele døgnet), skru av kokeplatene om hun glemmer det og varsle sykepleiere hvis hun en dag ikke klarer å komme seg opp av senga. Noe av det jeg skal skrive om er hvordan vi kan gjøre slike systemer "smartere". Hvordan kan de lære av omgivelsene og tilpasse seg dette? Og kan de lages slik at de kan brukes når det flytter inn en ny person senere - uten at de reguleres manuelt?

Jeg skriver lang masteroppgave, som vil si at det skal et helt årsverk (60 studiepoeng) inn i dette. Jeg har akkurat startet, og har planlagt leveringsdato 1. november 2014. Det virker så fjernt akkurat nå, men jeg tipper det kommer til å gå fort - tida flyr når man har mye å gjøre!

Har du erfaring med å skrive masteroppgaver eller tilsvarende? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar