1. desember 2012

Kjøttfri mandag uten melk eller egg

Jeg har jo vært storpromotør for kampanjen "Kjøttfri mandag". Spis mindre kjøtt, både i form av flere vegetarmiddager, og mindre kjøttmengde per måltid. Men så har det jo blitt slik at jeg har blitt allergisk mot egg, og kanskje også melk. Så på en diett uten melk og egg, blir fort kjøttfrie middager vegan-mat, og der faller jeg litt kort, for stort sett har alle vegetarmiddagene mine basert seg på ost, rømme og/eller egg. I tillegg er et av kravene mine har vært at maten skal være kjapp. Det er jo tross alt hverdagsmat på travle dager. Så hva gjør man da?

Min fin-fine liste:
  • Pannekaker uten egg, med soyamelk og -yoghurt
  • Grønnsaksupper med linser
  • Pasta med stekte grønnsaker og tomatsaus
  • Tomatsuppe med makaroni
  • Salater med pinjekjerner og avokado

Så har jeg lært meg å lage muffins uten egg og melk! Har lagd matmuffins (bildet) og blåbærmuffins. Naam :) Selv om det er stress med nye dietter, lærer jeg en masse nye matretter! Og bruker mye mindre penger i kantina - sort sett alt der har melk i seg.

Mat-muffins med ingredienser jeg fant i kjøleskaet.
Til neste runde veit jeg at jeg burde ha i litt mer krydder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar