14. desember 2012

Bokåret

Kanskje litt tidlig for et "oppsummer året"-innlegg, men shit au. I år har jeg lest følgende IKKE-PENSUM-bøker:

Kafka på stranden av Haruki Murakami
Å telle duer av Marie-Sabine Roger
Lesesirkelen av Elizabeth Noble
Øya under havet av Isabel Allende
Den trettende fortellingen av Diane Setterfield
Prosessen av Franz Kafka (ikke lest ferdig)

Ingen av nevnte slår leseropplevelsen jeg fikk av å lese Pinnsvinets eleganse, men dette har absolutt vært et fint roman-år! Jeg kan for eksempel anbefale Å telle duer til alle. Det er ikke en bok du vil huske i lang tid, men en bok du antakelig vil kose deg med. En historie om en trist fyr som bor i campingvogn ved moren sin og som stort sett kjeder vettet av seg. Så møter han en gammel dame i parken, og det dannes et sterkt vennskap som skal forandre livet hans.

I juleferien er planen å lese 1Q84 - vi skal til Tokyo i to uker, og hva passer vel bedre enn en bok hvor handlingen foregår der? I tillegg har jeg ført opp Søppel - en roman om kunst, Primtallenes ensomhet og Metro 2033 på lista.

Har du noen tips til romaner jeg bør lese? Mottas med stort takknemlighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar