7. juli 2010

Hvorfor Shrek fungerer en gang til

Shrek er inne med avslutninga, noe som brukes for alt det er verdt i reklamen. Filmen Shrek - lykkelig alle sine dager ville antakelig ikke blitt mye sett uten "Siste kapittel" skrevet med store bokstaver i reklamen. For vi er blitt kraftig lei av to oppfølgere som fungerer dårlig. Shrek-konseptet er oppbrukt, og det til de grader. Så hvorfor lage en fjerde film? Og hvorfor se den?
Hvorfor lage en fjerde film er et godt spørsmål. Selvsagt er Shrek en film som har plass i mange barns hjerter, men samtidig en film som mange foreldre håper å si farvel til snart. Filmskaperne tjener penger på Shrek, men ikke i det uendelige. Den nye filmen er netttopp ny, og det er derfor det i det heletatt kunne bli en film nummer 4. Dette er Shrek med en vri. Personlighetene til karakterene har fått en slags "refresh" og vi er tilbake til begynnelsen. Såklart er det det at vi kjenner karakterene som gjør at dette er morsomt, for det er nytt og ukjent, og allikevel kjent og gammelt. Kombinasjonen er det som utklasserer film nummer 2 og 3.

Å se den i 3D er også morsomt, selv om jeg personlig mener at 3D i stor grad fortsatt gleder de små mest. Jeg må innrømme at jeg synes 3D er noe slitsomt, men nå kan jeg sammenligne 3D på Colosseum 1 og 3D på Ringen 1 (bøyd vs. flatt lerret). Konklusjonen er at 3D på flatt lerret er helt greit, og ikke for slitsomt til at det gjør noe. Colusseum 1 derimot, egner seg ikke til 3D-film (ikke slik teknologien er nå), men da har vi i alle fall to saler som er best på hvert sitt område.

Alt i alt er Shrek - Lykkelig alle sine dager en film som er verdt å se. Å velge 3D-varianten er sannsynligvis en slager hos de små, men skulle jeg sett den igjen, ville jeg ha valgt 2D. Filmen vil tvilsomt være et ork for eldre publikummere; dette er den gode oppfølgeren av første filmen som jeg savnet i både film nummer 2 og 3. Velkommen til en god filmopplevelse, som hverken vil føles bortkasta eller sensasjonell.

Bildet er hentet fra Oslokino.no 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar