22. juni 2010

Kjøttfri onsdag

 Bildet er henta fra nrk.no

Jeg er kanskje litt treig, men jeg har nettopp kommet over nettsida Kjøttfri mandag. Selv om jeg lenge har tenkt at det å spise mindre kjøtt er lurt, miljøvennlig sett, så har jeg aldri tenkt over at jeg kan ha en kjøttfri dag i uka. I tillegg har jeg ikke vært veldig flink til å finne fram til vegetarretter. Men kort tid etter at jeg oppdaga sida satte jeg av onsdag som en kjøttfri dag.Og selvsagt skader det ikke at det å ikke kjøpe kjøtt ofte gir billigere middager. Hvertfall om man vil ha litt kvalitet på kjøttet man spiser. Og det er ikke akkurat som om vegetarmat trenger å være kjedelig eller fælt.
Hvem av oss er ikke glad i pannekaker med syltetøy, grøt med sukker eller pasta med ost?

"Leder Rajendra Pachauri i FNs klimapanel har beregnet at en person som går over til å spise en vegetarrett i uka, reduserer sine CO2-utslipp med 170 kilo i året. Hvis alle nordmenn gjør dette, tilsvarer det utslippene til 360.000 biler!" - fra kjøttfri mandag sine sider
Vi gjør miljøet en tjeneste. En kjøttfri dag i uka er ikke mye å ofre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar